Medlemstur til Fugleleiken

Endelig er de organiserte turene til POT i gang, med fremmøte på klubbhuset Kjølnes gård kl. 10.30. Det var 28 glade turgåere som møtte fram.

Vi samlet oss i så få biler som mulig og kjørte opp til Søndre Skifjell, der POT tidligere hadde Skifjellhytta. Her tok dagens turleder som er undertegnede alle sammen med på blåmerket sti i retning Østre Vealøs. En av de mange stier i vårt nærområde som POT rydder og merker.

Vi hadde en rask stopp i stidelet der man kan gå mot Galten, en ny topp i Titopper’n Grenland kunne turlederen informere om. Så fortsatte turen opp det slake skråfjells-partiet mot Østre Vealøs. Der terrenget flatet ut var vi oppe på høyde med Fugleleiken. Der tok vi av fra den blåmerkede stien, slo inn på en smal sti som førte bort til hytta ved Fugleleiken som Rolf Knudsen eide. Etter Knudsen var dette hytta til Kjell Ivar Brynsrud, en kjent person for POT medlemmer og friluftsfolk i Grenland. Men kommunen har overtatt hytta for å få den ut av bruk og forfallet begynner å melde seg.

Vi hadde rasten framfor hytta og rett framfor oss var det et bratt stup. Utsikten blir derfor ganske god, blant annet over drikkevannskildene Mensvann og Broken og åsene øst for disse.

Været var bra og vi hadde en god rast. Men så måtte vi videre. Vi skulle ned under det bratte stupet, men kunne selvfølgelig ikke gå rett ut der vi satt. Derfor gikk turen litt lenger innover åsen mot nordøst til vi kom til et bekkefar. Vi fulgte det nedover. Det ble 50 meter med kronglet nedstigning, men forhåpentlig ikke verre enn POT medlemmer tåler. Vi kom inn på en gammel traktorvei og var til slutt nede på skogsbilveien som fører fra Skifjell til Vallerdalen.

Vi slo inn på den i retning Skifjell, men etter ca. 150 meter tok vi av inn på stien som går parallelt med høydedraget vi tidligere hadde rastet på. Stien ender ut i det stidelet på stien opp mot Østre Vealøs som er nevnt tidligere i stykket. Da var rund-løypa ferdig og vi gikk tilbake på samme sti som turen begynte. Vel tilbake på Søndre Skifjell hadde vi gått en ca. 7 km. lang tur. Jeg, som turleder, hadde inntrykk av at de som var med, var fornøyd med turen og glade for at årets turer var i gang.

Terje Holm Knudsen

Tags:

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.